Psychologische tips voor sporters

Psychologische tips voor sporters

Als je marathonlopers helemaal doormeet, kun je niet voorspellen wie er de marathon gaat winnen. Er is nauwelijks onderscheid te maken in spierkracht, longinhoud en andere fysiologische aspecten. Op het hoogste niveau is het verschil tussen atleten vooral psychologisch. Hoe ver kun en durf je je lichaam te pushen. Hieronder hebben we een aantal psychologische tips opgenomen die er voor zorgen dat je het onderste uit de kan kunt halen. Als je deze gebruikt, wordt je je eigen psycholoog en coach.

#1 Visualisaties: uit onderzoek blijkt dat het helpt om positieve beelden in je hoofd te hebben tijdens het sporten. Als je snel moet zijn helpt het om je beelden van cheetas en straaljagers voor te stellen. Dit kun kun je doen tijdens de training en tijdens de wedstrijd.

#2 Focus: in het moment zijn, oftewel de flow vinden is een van de meest belangrijke onderdelen van een optimale prestatie. Zoek naar het moment waarop je helemaal opgaat in je sport en je aan niets anders meer denkt dan je sport. Dit kun je oefenen door tijdens het sporten steeds je aandacht te verleggen wanneer je afgeleid wordt.

#3 Body scan: veel atleten hebben gek genoeg weinig voelding met hun lichaam. Ze zijn zo gericht op hun doelen dat ze nauwelijks luisteren naar wat hun lichaam zegt. Ga er eens rustig voor zitten en voel hoe het met je lichaam is. Je zult merken dat je daardoor contact krijgt met plekken die je al dagen niet gevoeld hebt.

#4 Laat de uitkomst los: veel atleten zijn er vooral op gericht om te winnen. Dat is natuurlijk goed te bereiken want daar is sport tenslotte ook voor bedoeld. Je concentreren op het winnen zorgt er echter vaak voor dat je heel gespannen wordt. Je kunt beter bezig zijn met het presteren en minder met het winnen. Dat concentreer je je namelijk op datgene waar je invloed op hebt: je eigen prestaties. Het winnen zal dan vanzelf komen.

#5 Vier je overwinningen: sommige mensen zijn zo erg bezig met winnen dat ze vergeten om hun overwinningen te vieren. Zodra ze gewonnen hebben, beginnen ze direct alweer met de voorbereiding voor de volgende training. Dat is goed te begrijpen, maar het gaat zijn doel wel wat voorbij. Probeer daarom te genieten van elke winst. Je hebt het tenslotte verdient.