Gezond afvallen met behulp van een koolhydraatarm dieet

Gezond afvallen met behulp van een koolhydraatarm dieet

koolhydraatarm dieetTussen afvallen/diëten en gezond afvallen zitten grote verschillen. Veel mensen denken dat het helemaal niet erg is om een dieet te gaan volgen waarbij je slechts 500 calorieën per dag binnen mag krijgen, echter, in verreweg de meeste gevallen bouw je dan al binnen korte tijd tekorten van belangrijke voedingsstoffen op. Daarnaast is het zo dat er bij dit soort diëten niet in het bijzonder vet verdwijnt uit het lichaam. Vaker is het zo dat er spiermassa wordt afgebroken en dat daarvoor het gewichtsverlies wordt gerealiseerd. Dit is erg ongezond. Gezond afvallen met een koolhydraten arm dieet betekent in verreweg de meeste gevallen dan ook dat je er langer de tijd voor moet nemen.

Wat is gezond afvallen?

Om op een gezonde manier gewicht te verliezen is het belangrijk dat je langer de tijd neemt. Je let hierbij meer op wat je eet en op hoe vaak je eet, en aanzienlijk minder op de tijd die het in beslag neemt om het gewicht te verliezen. In de regel is het zo dat bij gezond afvallen een goede standaard aangehouden kan worden voor mensen die iets te zwaar tot behoorlijk te zwaar zijn. Hierbij kan worden uitgegaan van een BMI dat tussen de 25 en de 40 ligt. Er moet zes tot twaalf maanden de tijd worden genomen om in totaal tien tot vijftien procent van het startgewicht te verliezen. Vervolgens moet er twee jaar worden besteed aan het behouden van dit nieuwe gewicht.

Altijd groente en fruit

Er zijn diëten die je vertellen dat je geen groente of fruit mag eten. Bij gezond afvallen heb je absoluut groente en fruit nodig. Begin dus niet aan een dieet dat dit verbiedt als je verantwoord en gezond wilt afvallen. Diëten waarbij je weinig calorieën binnen krijgt kunnen het best worden aangevuld met multivitaminen supplementen.