De front squat voor sterke benen

De front squat voor sterke benen

De front squat is een goede krachtoefening voor iedere fanatieke fitnesser. Het bouwt sterke en gespierde benen en verbetert je postuur. Wil je grote, sterke en gespierde benen? Dan moet je de front squat zeker in je schema zetten.

Wat is een front squatvrouw doet front squa

De front squat is een oefening waarbij je een kettlebell of een barbell op de voorkant van je schouders en borstspieren heb rusten tijdens het squaten. Deze houdt je met je vingertoppen hier tegen haan, zoals op de foto hiernaast te zien is. Hierna buig je door je knieën totdat je heupen onder je knieën komen, vervolgens duw je je lichaam weer omhoog.

Waarom de front squat in plaats van de back squat?

Met de ‘’normale’’ back squat werk je meer aan de achterkant van je onderlichaam, denk aam je hamstrings en je bilspieren. Ook komt er een hoge druk op je rug omdat je het gewicht op je bovenrug en achterkant schouder hebt rusten. Voor mensen die een beperkte mobiliteit hebben kan dit blessures veroorzaken. Bij de front squat rust het gewicht op de voorkant van je lichaam en is er dus een mindere druk op de rug. Met de front squat wordt er overigens ook meer gewerkt aan de voorkant van het onderlichaam, de quadriceps. Dit komt mede doordat je met de front squat dieper zakt dan de back squat.

Bekijk hieronder een instructie van de front squat:

Andere manieren van de squat

Er zijn echter veel varianten van de squat, zoals net genoemd heb je al de front en back squat. Hiernaast heb je ook nog de zercher squat waar bijvoorbeeld een zandzak of een halter in je onderarmen hebt liggen en vervolgens gaat squaten. Ook heb je nog de overhead squat, waarbij je een gewicht gestrekt boven je lichaam hebt. Let wel op bij het squaten, het vereist aardig wat mobiliteit en het is dus aan te raden om van te voren eventjes gebruik te maken van een foam roller.